نماز جمعه را برای حفظ سلامت مردم تعطیل کردیم/ نماز عید قربان در شهرهای سفید برگزار میشود
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۴۰۳۰
به گزارش افکارنیوز،
شرایط و عملکرد نماز جمعه در دوران کرونا امشب ۶ مرداد ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مورد بررسی قرار گرفت.
اخبار سیاسی- حاج علی اکبری با اشاره به اینکه در شهرهایی که وضعیت سفید و یا زرد دارند بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا نمازهای جمعه دایر است، گفت: از وقتی که مناطق سفید و زرد اعلام شد که میتوانند نماز جمعه داشته باشند ۷۰۰ نمازجمعه بازگشایی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با بیان اینکه براساس شرایطی که پیش آمد در مجموعه نمازهای جمعه کشور عملاً برپایی نماز نداشتیم، تصریح کرد: بعد از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در ۷۰۰ شهر نماز جمعه برگزار شد البته به تدریج با توجه به اینکه دوباره وضعیت نا مناسب شد در برخی از شهرها روند رو به کاهش گذاشت و به ۴۰۰ شهر رسید لذا از ۹۰۰ شهری که در آنها نماز جمعه برگزار میشد، در ۵۰۰ شهر نماز جمعه برگزار نمیشود.
حاج علی اکبری با اشاره به اینکه برای ما نخستین روزی که نماز جمعه در تهران تعطیل شد بسیار سخت گذشت، افزود: جزء اولین مجموعههایی بودیم که سریع هماهنگ شدیم و در اولین فرصت نماز جمعه را برای حفظ سلامت و قطع زنجیره شیوع کرونا تعطیل کردیم.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: بلافاصله هماهنگی کاملی با ستاد مقابله با کرونا، برای پشتیبانی از نهاد سلامت صورت گرفت بنابراین همکاری و هماهنگی با ستاد ملی در بخش شرعی و میدانی صورت گرفت.
او با اشاره به شکل گیری گروههای جهادی خاطرنشان کرد: همه مصلیهای نماز جمعه کشور که بسیاری از آنها مسجد هستند به پایگاههای یاری رسان مجموعه سلامت تبدیل شدند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه بلافاصله قرارگاههای استانی، شهرستانی و شهری شکل گرفت گفت: پیرامون قرارگاهها مجموعههای مردمی سازماندهی خوبی پیدا کردند و لذا محور کار در میدان، مساجد بود به نحوی بود که توانستیم پس از دوران جنگ دوباره تجربه خوبی را در همدلی مردم کسب کنیم.
او با اشاره به اینکه در کل ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه در کشور داریم ادامه داد: مجموعههای نهادی و مردمی سریع به قضیه پیوستند و مردم مشاهده کردند که اگر نماز جمعه را ندارند به گونهای دیگر میتوانند در عرصه حضور پیدا کنند و در این راستا ائمه جمعه به خوبی توانستند عمل و در صحنه حضور پیدا کنند و نشان دادند که ظرفیت نماز جمعه و ستادهای نماز جمعه بسیار برای همبستگی ملی فوق العاده است.
حاج علی اکبری با اشاره به اینکه اکنون در ۴۰۰ شهر نماز جمعه برقرار میشود، اظهار کرد: تعطیلی نماز جمعه از جهت بار معنوی برای ما سخت بود، نماز جمعه از جایگاه خاصی برخوردار است لذا تاکید زیادی در برگزاری نماز جمعه است، اما به محض اعلام ستاد ما سریع وارد عمل شدیم.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خاطرنشان کرد: از نظر سطح هماهنگی ما هیچ استرسی نداشتیم و لذا حجت بر ما معلوم بود به طوری که نظر مقام معظم رهبری اعلام شده و ما در کمال آرامش با ستاد ملی مقابله با کرونا همراه شدیم.
او با اشاره به اینکه در این پنج ماه از طرف نهاد نماز جمعه به هیچ وجه فشار، استرس و اضطراری برای بازگشایی نماز جمعه وجود نداشت، بیان کرد: با مصوبه این ستاد، پروتکلهای مربوط به مصلیها و مساجد اجرایی شد و با برگزاری مراسم شبها قدر رزمایش ما شروع شد به طوری که مصلیها و مساجد امتحان خوبی را در استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی و ضد عفونی پس دادند لذا بعد از شروع بازگشاییها این موارد کاملا رعایت شده است.
حاج علی اکبری با اشاره به اینکه نمازهای جمعه بر اساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا رتبه اول رعایت پروتکلها را در کشور کسب کردند، عنوان کرد: جوان سازی فضای نمازهای جمعه یکی از اصلیترین راهبردها است لذا کیفیت جمعیت شرکت کنندگان بر اساس حضور جوانان باید شکل بگیرد، حضور جوانان در محیط نماز جمعه باید تقویت شود به طور که این موضوع در دستور کار ائمه جماعات قرار گرفت.
او با اشاره به اینکه جذبهای جدیدی برای ائمه جماعات داشتیم، گفت: در گزینشهای جدید ائمه جمعه باید موضوع حضور جوانان مورد توجه قرار بگیرد، در ستاد نماز جمعه واحدهای دانش آموزی و دانشجویی شکل گرفته است لذا گزارشهای ما نشان دهنده این است که مسیر افزایش حضور جوانان هموار شده است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه جوانسازی و جوانگرایی به این معنا نیست که ما از ظرفیت بزرگان غافل شویم، افزود: میانگین سنی ائمه جماعات ۴۰ سال است لذا برای رسیدن به کمال، عقلانیت و پختگی در این مسیر حائز اهمیت است.
او با اشاره به اینکه نسبت جمعیتی شهرها و نماز جمعه اصلا خوب نیست، ادامه داد: باید در این زمینه کارهایی انجام شود لذا بستهای از اقدامات در این رابطه نیاز است، کم کاریهایی را در بافتهای آموزش عمومی از سوی رسانه ملی و سایر رسانهها در حق گذاری نماز جمعه شاهد هستیم، نماز جمعه باید کیفیت و بهجت افزایی خوبی داشته باشد به طوری که نشاط اجتماعی، سیاسی و جاذبههای اخلاقی باید در نمازجمعه نمود پیدا کند و برای شرکت کنندگان جذابیت داشته باشد.
حاج علی اکبری با اشاره به اینکه یکی از برجستهترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران این است که ائمه جمعه از آزادگی فوقالعادهای در انتخاب موضوعات برخوردار هستند، گفت: از مسئولین توقع داریم تا در نمازجمعه حضور پیدا کنند و پس از اتمام نماز جمعه پاسخگوی نیازمندی ها، انتقادات و مشکلات مردم باشند، یادمان باشد اگر نقد و انتقاد برداشته شود جامعه گرفتار میشود بنابر این نقد باید سازنده باشد و مسئولین باید گوش شنوا داشته باشند و مسئولین باید از پایگاه خطبه نماز جمعه استفاده کنند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه مساجد جزء پیچیدهترین بخشها از نظر نظارتی هستند، گفت: احیاء، آبادانی و عمران مساجد از اولویتهای نهاد ائمه جمعه است که در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم به مساجد محله رونق دهیم، در کشور ۷۵ الی ۸۰ هزار مسجد داریم بنابراین آبادانی مساجد به طور کلی در دستور کار است.
او با اشاره به اینکه هفته آینده در شهرهای سفید و زرد به جای نماز جمعه، نماز عید قربان را برگزار خواهیم کرد، افزود: نرمافزاری برای تلفن همراه به نام آدینه در نظر گرفته شده است تا مردم بتوانند از نماز جمعه شهرها با خبر شوند.
حاج علی اکبری ادامه داد: حوالی ۲۰ هزار مسجد فعال و با نشاط عملیات امداد رسانی به خانوادهها را در دستور کار قرار دادند لذا نهضت احسان در ماههای پیش رو دنبال خواهد شد.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: نماز جمعه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه نماز جمعه نماز عید قربان حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه او با اشاره مقابله با کرونا نماز های جمعه دستور کار ائمه جمعه حضور جوانان نماز جمعه ستاد ملی شهر ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۴۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مردم این شهر امروز پنجاه بِدَر را جشن گرفتند/ جشنی که مدارس را هم تعطیل میکند!
به گزارش خبرآنلاین، شاید در اکثر نقاط ایران نوروز با برگزاری مراسم سیزده بِدَر تمام شود، اما در شهر قزوین مردم همچنان بعد از روز سیزده برای عید دیدنی به خانههای یکدیگر میروند، شیرینی سنتی و میوه و چایی هم برقرار است، چراکه هنوز بهار به روز پنجاه نرسیده؛ ۱۹ اردیبهشت که شد، دیگر از مهمانی نوروزی خبری نیست، حالا همه باید پنجاهمین روز بهار را جشن بگیرند، درست مانند سیزده بدر، اما با یک تفاوت، در پنجاه بدرِ قزوینیها، مردم به باغستان سنتی میروند، تقریباً در جنوبیترین نقطه شهر، آنجا بساط آش رشته و دُیماج برپا میکنند، بعلاوه یک درخواست، آن هم طلب باران. این مراسم برای اهالی این شهر آنقدر دارای اهمیت است که امروز آموزش و پرورش این شهر مدارس نوبت بعدازظهر را تعطیل کرد، در اطلاعیه اداره کل آموزش و پرورش قزوین دلیل این تعطیلی حضور دانش آموزان و اولیا در مراسم سنتی پنجاه بدر و جلوگیری از ترافیک شهری در نوبت عصر روز چهارشنبه اعلام شده است.
دراینباره محمدحسین سلیمانی، پژوهشگر تاریخ، درباره مراسم پنجاه بدر میگوید: «پیشینه آیین پنجاه بدر به پیش از دوره اسلامی بازمیگردد و حداقل از دوره ساسانی که شهر قزوین تاسیس شد این آیین در پنجاهمین روز هر سال برگزار میشود.»
او در گفتوگویی با ایلنا بیان میکند که: «پنجاه بدر جزء معدود آیینهایی است که با گذشت حدود هزار و هشتصد سال از تاسیس شهر قزوین هنوز پابرجا است و مردم قزوین عصر روز نوزدهم اردیبهشت به مصلای جنوبی قزوین رفته و اگر در آن سال بارندگی خوبی بوده، به درگاه الهی شکرگزاری میکردند و اگر هم با خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی مواجه بودند در تمنای باران دست به دعا برداشته و به نیایش میپرداختند.»
همچنین مجتبی عباسی، کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی قزوین به ایرنا گفته: «زمان دقیقی در خصوص این آیین که در سال ۱۳۸۹ با شماره ۱۸۵ در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده است وجود ندارد، اما آنطور که از برخی شواهد پیداست ریشه برگزاری این مراسم به پیش از اسلام بازمیگردد و پس از اسلام نیز با برگزاری آئینهای دینی مانند نماز ادامه یافته است، با توجه به اینکه شهر قزوین در اقلیمی گرم و خشک قرار دارد، طلب باران برای باروری زمینهای زراعی و دشت قزوین باعث پدید آمدن این آیین سنتی شده است.»
۲۳۳۲۳۳
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904348